Η συσσώρευση σοβαρών περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων και η συνειδητοποίηση ότι αυτά δεν περιορίζονται χωρικά, έφεραν στο προσκήνιο της διεθνούς πολιτικής την ιδέα της αειφόρου ανάπτυξης, η οποία επιδιώκει την κοινωνική ευημερία εναρμονισμένη με την οικολογική ισορροπία τόσο για τις τωρινές όσο και για τις μελλοντικές γενεές.
Η ενσωμάτωση, ωστόσο, της πολιτικής για την προστασία του περιβάλλοντος σε όλες τις πολιτικές αποφάσεις των χωρών αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου της αειφόρου ανάπτυξης.
Ένα από τα σημαντικά μέσα για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης είναι η εκπαίδευση, η οποία ενισχύει την ικανότητα τόσο των πολιτών όσο και των ατόμων που κατέχουν θέσεις λήψης αποφάσεων να προωθούν την αειφορία. Για να είναι όμως αποτελεσματική η εκπαίδευση για το περιβάλλον, σύμφωνα με την Αντζέντα 21, θα «...πρέπει να ενσωματωθεί σε όλους τους επιστημονικούς κλάδους και να χρησιμοποιεί εκπαιδευτικές δραστηριότητες της τυπικής και µη τυπικής εκπαίδευσης…».
Στα σχολεία συγκεκριμένα, η πραγματοποίηση της εκπαίδευσης για την αειφορία απαιτεί προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση, οι οποίες ενσωματώνουν στόχους για διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος, κοινωνική δικαιοσύνη, επιλογή του ορθού μοντέλου ανάπτυξης και δημοκρατία με όραμα την προσωπική και την κοινωνική εν γένει αλλαγή προς αυτή την κατεύθυνση. Η όλη διαδικασία αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργικής και κριτικής σκέψης, επικοινωνίας, συνεργασίας και χρήσης των νέων τεχνολογιών. Για τον σκοπό αυτό, είναι απαραίτητη η στελέχωση της εκπαίδευσης - και όχι μόνο – με προσωπικό ικανό να ανταποκριθεί στις ακαδημαϊκές και πρακτικές προκλήσεις της διάδοσης των αρχών της αειφορίας.
Στο πλαίσιο μιας καινοτόμου πρωτοβουλίας και αναγνωρίζοντας την ανάγκη της διεπιστημονικής προσέγγισης για την προώθηση της αειφορίας στην εκπαίδευση, οργανώνεται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας το Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) με τίτλο: «Εκπαίδευση για την αειφορία και το περιβάλλον».
Το Δ.Π.Μ.Σ ιδρύθηκε από το Τμήμα Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει έδρα τον Βόλο και λειτουργεί το τρέχον ακαδημαϊκό έτος για πρώτη φορά.