Παιδαγωγικές προσεγγίσεις και εκπαίδευση για την αειφορία

Εξάμηνο
Β'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

Κεντρικός σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση του παιδαγωγικού πλαισίου, των αρχών του διδακτικού σχεδιασμού και της αξιολόγησης στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται σύγχρονες μεθοδολογικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις για την ένταξη των περιβαλλοντικών θεμάτων στην εκπαίδευση, αναλύονται οι αρχές διδασκαλίας και μάθησης της ΕγΑ στην τυπική και τη μη τυπική εκπαίδευση, και συγχρόνως εξετάζονται καινοτόμες διδακτικές τεχνικές ενεργούς, βιωματικής και ομαδοσυνεργατικής μάθησης- με έμφαση στη μέθοδο project-, στο πλαίσιο μιας ολιστικής, διεπιστημονικής προσέγγισης και κριτικής μελέτης των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Ακόμη, βασική επιδίωξη του μαθήματος αποτελεί η διδασκαλία των βασικών αρχών σχεδιασμού και ανάπτυξης σχετικού εκπαιδευτικού υλικού, των μεθόδων οργάνωσης και εκτέλεσης εκπαιδευτικών δράσεων και περιβαλλοντικών προγραμμάτων, και η παρουσίαση πολλαπλών διδακτικών στρατηγικών όπως η έρευνα πεδίου, η ανάληψη δράσης, η μελέτη περίπτωσης, η χαρτογράφηση εννοιών, ο καταιγισμός ιδεών, η δραματοποίηση, το θεατρικό παιχνίδι, τα βιωματικά εργαστήρια, οι κατασκευές, οι ασκήσεις προσομοίωσης, το πείραμα. Παράλληλα, αναλύεται το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων υπό το πρίσμα της κριτικής παιδαγωγικής προσέγγισης, και με γνώμονα τον περιβαλλοντικό γραμματισμό στο πλαίσιο προώθησης της αειφορίας, παρουσιάζονται παιδαγωγικές πρακτικές για το σχεδιασμό παρεμβάσεων που αφορούν τόσο σε μαθητές, όσο και στο ευρύτερο κοινό και σε διάφορες ομάδες εργαζομένων.